Czemu i kiedy dopada nas stres?

Czemu i kiedy dopada nas stres?

Zwykle zbliżający się czas urlopów wiąże się dla nas z nadziejami na upragniony odpoczynek, albo też z obawą i troską o to, czy uda nam się wypocząć i dobrze wykorzystać przerwę w pracy. No cóż, może tak być choćby dlatego, że każda zmiana trybu funkcjonowania wiąże się ze stresem. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący tego, co należy robić, gdy dopada nas stres. Przeczytaj go koniecznie!

Kiedy i czemu dopada nas stres?

Zacznijmy od wyobrażenia sobie, że wyjeżdżamy na upragniony urlop, a jednak coś idzie nie po naszej myśli – rozczarował nas standard hotelu, rozchorowało się dziecko. Wtedy nasz umysł będzie podpowiadał nam od razu różne wyjaśnienia, takie jak: być może wyjazd nie był wystarczająco dobrze zaplanowany? Może uważasz, że w ogóle nie powinieneś brać urlopu? Być może przyszło Ci do głowy, że to wina … (tu wstaw odpowiednią osobę – żony, męża, biura podróży, innych wczasowiczów)? Niestety, ale opisane zjawisko dotyczy również reakcji na stres. Chodzi oto, że stres definiowany jest jako reakcja adaptacyjna organizmu w sytuacji rozbieżności między wymaganiami sytuacji, a możliwościami jednostki. Innymi słowy, to znaczy, że nasz organizm musi się zmobilizować, aby poradzić sobie z sytuacją, w której się znaleźliśmy. Zwykle na poziom odczuwanego stresu wpływ mają nie tylko zewnętrzne wydarzenia, na które często nie mamy wpływu, ale też to, w jaki sposób je postrzegamy. Dla przykładu - różne osoby mogą bardzo podobnym wydarzeniom nadawać odmienne znaczenie. Jednak takie interpretacje powstają w ułamku sekundy i nie mamy na nie wpływu.

Myśli automatyczne – co to jest?

Warto wspomnieć o tym, że psychologia poznawczo-behawioralna nazywa nasze interpretacje „myślami automatycznymi”. Generalnie, są to myśli, których pojawienie się i treść jest efektem automatycznych procesów zachodzących w naszym umyśle, nie zaś świadomego działania, pogłębionej refleksji itp. Najważniejsze jednak jest to, że ich treść decyduje o odczuwaniu konkretnych emocji, reakcjach fizjologicznych czy pośrednio o zachowaniu. Ponadto myśli automatyczne pozwalają na szybkie reakcje i są nam potrzebne, aby sprawnie funkcjonować. Ale obarczone mogą być pewnymi błędami, działającymi tak, jakbyśmy patrzyli przez zabrudzone okulary. Mało tego, na co dzień przestajemy dostrzegać, że one w ogóle istnieją. Bardzo szybko przyzwyczajamy się do nich uznając, że tak po prostu wygląda świat. I właśnie jednym z takich błędów jest myślenie czarno-białe.
Wróćmy do opowieści o urlopie to myślą automatyczną będzie uznanie całego wyjazdu za porażkę. Poza tym inne tego typu zniekształcenia to na przykład pomijanie pozytywów, nadmierne uogólnianie czy czytanie w czyichś myślach.

Poradnik na temat kryzysów w związku i terapii par. Wskazówki i informacje o zaburzeniach depresyjnych i lękowych. 

ul. Marynarska 13, Warszawa

802 544 588

kontakt@pejzazedzwiekowe.pl